Hirdetés

Az autóbusz története

Ha tetszett az írás, akkor oszd meg:
Add a Startlaphoz

Címkék: Csuklós busz, Mikrobusz, Trolibusz, Turistabusz, Emeletes busz

A gépjárművek fejlődésével és elterjedésével megjelent az igény, hogy nagyobb távolságokra közlekedjenek.


A gépjárművek fejlődésével és elterjedésével megjelent az igény, hogy nagyobb távolságokra közlekedjenek. Mivel az autók mindig sokba kerültek, nem mindenki
engedhette meg magának, hogy tartson, kialakultak a bérkocsik. Ezt tekintik a tömegközlekedés elődjének. Európában két városban fejlődött nagy iramban, Londonban
és Párizsban. Hamarosan a városok közötti közlekedés is beindult, ezek a postakocsik voltak.
A buszok közvetlen elődje az omnibusz volt. Az omnibuszt ló vontatta közforgalmú tömegközlekedési eszközök voltak.
Az első autóbuszt Karl Benz építette, amely 20 km/h sebességgel volt képes haladni. Azonban az első igazán nagy befogadóképességű, a mai értelemben vett
buszhoz szükség volt erős felfüggesztésre, nagy nyomatékú dízelmotorra és gumikerékre. Mindezek a századfordulóra már rendelkezésre álltak.
Az 1920-as végén már a buszok 50-60 ember szállítására voltak alkalmasak. 1930 körül kezdték acélból építeni a járműveket, ezáltal sokkal strapabíróbbak
lettek. Ebben az időben jelentek meg a turistabuszok is.
1945 utáni időszakban hatalmas volt a kereslet az autóbuszok iránt, mivel Európában a villamoshálózat szinte teljesen megsemmisült.
A 70-es években fejlesztették ki az alacsonypadlós buszt.
Az autóbuszokat az alábbi kategóriákra szokás bontani:
- Alacsonypadlós busz
- Csuklós busz
- Minibusz
- Midibusz
- Trolibusz
- Mikrobusz
- Turistabusz
- Emeletes busz
- Távolsági vagy helyközi busz

Az autóbuszok legelterjedtebb meghajtási módja a dízel motor, de számos helyen használnak már hibrid, vagy gázüzemű buszokat.
A buszok kialakítását a szinte az egész járművet kitevő utastér jellemzi. A motort régen a jármű elején volt, de napjainkban leggyakrabban hátul helyezkedik el.
A legtöbb busz kéttengelyes kivitelű és a hátsó kerekek kapják a meghajtást, de léteznek háromtengelyesek is. A háromtengelyes buszok általában a turista és a hosszú
távolsági autóbuszok.



Az autóbusz története
Az autóbusz története
Az autóbusz története
Az autóbusz története
Az autóbusz története